قالب وردپرس
خانه / آموزشی / آموزش بازی سازی در یونیتی / آموزش بازی سازی در یونیتی – فیزیک

آموزش بازی سازی در یونیتی – فیزیک

آموزش بازی سازی در یونیتی – فیزیک Rigidbody Collider Wheel Collider علم آوران | باشگاه دانشمندان جوان

 

باسمه تعالی

فیزیک شئ نیست بلکه یک کامپوننت است و باید به اشیاء دیگر اضافه شود. اصلی ترین کامپوننت های فیزیک، Rigidbody و Collider هستند.
Wheel Collider فیزیک چرخ ماشین است.

ویژگی Rigidbody به شئ انتخاب شده، خواص فیزیکی را اعمال می کند. مثلاً یک جسم دارای وزن می شود و می افتد.
در کامپوننت خواص فیزیکی Rigidbody، مقدار پیش فرض Drag=0 و Angular Drag=0.05 است و این باعث می شود کاراکتر ما از برخورد کاراکترهای دیگر به خودش نیرو بگیرد و حرکت کند. اگر نخواهیم این اتفاق بیفتد مقدار این پارامترها را inf یا Infinity که همان بی نهایت است قرار می دهیم. اکنون اگر کاراکترهای دشمن با کاراکتر بازیکن برخورد کنند، نمی توانند آن را حرکت بدهند. در بخش Constraints در این کامپوننت می توان با استفاده از خاصیت Freeze Position و Freeze Rotation تعیین کرد که کاراکتر، نسبت به هریک از محورهای X، Y و Z ثابت شود و هیچ حرکتی نداشته باشد.

 

جهت اعمال ویژگی Rigidbody به یک شئ، آن را انتخاب کرده و در مسیر مشخص شده روی گزینه Rigidbody کلیک کنید.

(جهت مشاهده هر تصویر در اندازه بزرگ تر، روی آن کلیک کنید)

آموزش بازی سازی در یونیتی – فیزیک Rigidbody Collider Wheel Collider علم آوران | باشگاه دانشمندان جوان

 

یا شئ مورد نظر را انتخاب کرده و در پنجره Inspector با کلیک روی دکمه Add Component کامپوننت Rigidbody را اضافه کنید.

در این کامپوننت
Mass وزن جسم
Drag اصطکاک جسم
Use Gravity تاثیر جاذبه است.

آموزش بازی سازی در یونیتی – فیزیک Rigidbody Collider Wheel Collider علم آوران | باشگاه دانشمندان جوان

 

اکنون دو مکعب روی هم با فاصله از زمین ایجاد کرده و خواص فیزیکی را به آنها اعمال کنید و مقدار خاصیت Mass در آنها را روی ۲ تنظیم کرده و بازی را اجرا کنید…

آموزش بازی سازی در یونیتی – فیزیک Rigidbody Collider Wheel Collider علم آوران | باشگاه دانشمندان جوان
آموزش بازی سازی در یونیتی – فیزیک Rigidbody Collider Wheel Collider علم آوران | باشگاه دانشمندان جوان

 

وارد کردن نیرو به یک شئ در کاموننت Rigidbody با اسکریپت نویسی

برای اعمال کدهای مربوط به فیزیک باید آنها را در تابع FixedUpdate بنویسید.
تا زمانی که یک شئ Rigidbody نداشته باشد قابل وارد کردن نیرو نیست.

با اسکریپت نویسی یک cube در صفحه ایجاد کرده و کامپوننت Rigidbody را به آن اضافه می کنیم. می خواهیم با کلیک چپ ماوس به این مکعب نیرو وارد بشود.
بازی را اجرا کرده و نتیجه را مشاهده نمایید…

 

آموزش بازی سازی در یونیتی – فیزیک Rigidbody Collider Wheel Collider علم آوران | باشگاه دانشمندان جوان
آموزش بازی سازی در یونیتی – فیزیک Rigidbody Collider Wheel Collider علم آوران | باشگاه دانشمندان جوان

 

فیلم اجرای بازی در ادامه قابل مشاهده می باشد:

 

درباره ی رضا

⬛️ با سلام و احترام ↙️وب سایت علم آوران با هدف انتقال تجربیاتی در زمینه رایانه و ادبیات ایجاد شده است و امیدواریم که بتوانیم وظیفه ی خودمان را در نشر آموخته هایمان انجام دهیم. لطفا پیشنهادات، انتقادات و نظرات سازنده خود را از ما دریغ نفرمایید. ❌استفاده از مطالب علم آوران به منزله ی پذیرفتن شرایط و قوانین زیر می باشد: 1⃣- حفظ کپی رایت و حقوق علم آوران در مطالب منتشر شده. 2⃣- عدم دستکاری مقالات، فیلم ها، کدها و دیگر محصولات منتشر شده توسط علم آوران بدون هماهنگی و کسب اجازه از پدید آورنده. 3⃣- عدم کپی برداری مطالب علم آوران در دیگر وب سایت ها، وبلاگ ها، انجمن ها و … 4⃣- عدم کپی برداری لینک دانلود محصولات علم آوران در دیگر وب سایت ها، وبلاگ ها، انجمن ها و … ↙️ از صمیم قلب برای شما آرزوی شادی و کامیابی داریم و قبلا از همکاری شما تشکر می کنیم.

همچنین ببینید

آموزش بازی سازی در یونیتی - ایجاد یک صفحه که کاراکتر بتواند روی آن راه برود * علم آوران | باشگاه دانشمندان جوان

آموزش بازی سازی در یونیتی – ایجاد یک صفحه که کاراکتر بتواند روی آن راه برود

باسمه تعالی برای ایجاد یک صفحه که کاراکتر بتواند روی آن راه برود می توان …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code